iWlkp.pl reklamy
Wydarzenia

Maj w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Co warto obejrzeć w maju w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu?

  • Poniedziałek, 1.05.2023, Opera Nova w Bydgoszczy, godz. 19:00
     

Albert Herring Britten
29. Bydgoski Festiwal Operowy
Albert Herring – trzecia opera w dorobku Benjamina Brittena, niemal dokładnie po 75 lat po światowej premierze pojawiła się po raz pierwszy w repertuarze Teatru Wielkiego w Poznaniu, na scenie Auli Artis, w czerwcu 2022 roku. Utwór opowiada historię Alberta, który – podobnie, jak inni bohaterowie oper Brittena – musi zmierzyć się z opresyjnym światem. Wrażliwość kontra wszechobecna dulszczyzna, obnażenie mentalnej zaściankowości i wynikającej z niej potrzeby narzucania innym „właściwego” sposoby życia/bycia. Lekka komedia społeczna, ale tylko z pozoru, bo w tej historii znajdziemy głębszy sens, drugie, trzecie dno. Muzyka Brittena, dziś bardziej klasyczna niż współczesna, niesie opowieść niezwykle aktualną – to, co wydarzyło się w Loxford, ciągle (niestety!) może mieć miejsce pod każdą szerokością geograficzną. Inscenizacji podjęła się Karolina Sofulak, reżyserka na miarę współczesnych czasów, która odważnie i bezkompromisowo szuka w operach uniwersalnych treści. I tak jest tym razem – z realizatorami, śpiewakami i kameralną orkiestrą przygotowała fajerwerk teatralno-muzyczny, artystyczny majstersztyk ze śmieszno-strasznym zestawem prawd o nas samych. 
Dla Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotowanie Alberta Herringa było szczególne nie tylko dlatego, że tytuł po raz pierwszy pojawił się w repertuarze. Powodem, dla którego premiera była dla nas ważna było również to, że dzięki programowi OPERA HELPS U, zainicjowanemu przez Stowarzyszenie Kulturalne „Pegaz” we współpracy z naszym Teatrem, w jej realizację włączyli się artyści z Ukrainy: Eugene Lavrenchuk (reżyser współpracujący) i Iryna Ushanova-Rudko (wystąpi w partii Cis). Niezwykle istotnym był dla nas także fakt, iż przy okazji ostatniej premiery w sezonie 2021/2022 zorganizowaliśmy konkurs na plakat, skierowany do studentów i studentek Akademii Sztuk Pięknych. Spośród kilkudziesięciu nadesłanych prac wybrana została propozycja Radosława Cabaja – dowcipna, zwracająca uwagę, łapiąca ducha czasów i komentująca rzeczywistość.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Jerzy Wołosiuk     
reżyseria: Karolina Sofulak
scenografia: Dorota Karolczak
dramaturg: Michał Kurkowski
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma           
projekcje video: Radosław Cabała        
współpraca muzyczna: Mieczysław Unger
reżyser współpracujący: Eugene Lavrenchuk
Obsada
Albert Herring: Bartosz Gorzkowski
Lady Billows: Gosha Kowalinska
Mrs. Herring: Magdalena Wachowska
Florence Pike: Olga Maroszek
Wikary Mr. Gedge: Tomasz Mazur       
Burmistrz Mr. Upfold: Rafał Żurek
Miss Wordsworth: Małgorzata Olejniczak-Worobiej       
Nadinspektor Budd: Karol Skwara
Sid: Sebastian Szumski
Nancy: Natalia Kawałek
Emmie: Aleksandra Pokora
Cis: Iryna Ushanova-Rudko
Harry: Tomasz Raczkiewicz
Orkiestra Kameralna Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

 

  • Środa, 10.05.2023, Aula Uniwersytecka, godz. 19:00

Opera w Auli UAM
Moniuszko / Lutosławski
Tworzyli w różnych epokach, siłą rzeczy ich spojrzenie na muzykę i dobór środków wyrazu były odmienne. Łączy ich talent, nieprzeciętna wrażliwość i stylistyczna wirtuozeria. Moniuszko i Lutosławski, bo to o nich mowa, będą bohaterami kolejnego koncertu w ramach cyklu Opera w Auli UAM. Zapraszamy na wieczór z muzyką polską!
Stanisław Moniuszko
Litanie ostrobramskie na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
Wilno przygarnęło Moniuszkę, początkującego kompozytora, absolwenta studiów muzycznych w Berlinie, na długie 18 lat. Młody Stanisław wraz z żoną zamieszkali w domu rodziców i z trudem wiązali koniec z końcem. Kompozytor imał się różnych zajęć, utyskując z humorem nad niedostatecznymi umiejętności muzyków, z którymi przyszło mu współpracować. Wśród wielości zajęć, które wykonywał, znalazła się i praca organisty u świętych Janów – jak nazywają wilnianie kościół pw. św. Jana Ewangelisty i Jan Chrzciciela. Mimo organistowskiego fachu, Moniuszko rzadko komponował dzieła religijne.
Litanie ostrobramskie uważane są za jeden z najlepszych w jego dorobku utworów tego typu. Sam kompozytor za najbardziej udaną uznawał III Litanię, którą w czasie pobytu w Paryżu zadedykował koledze po fachu –Rossiniemu. Rossini pisał w podziękowaniu: Panie i kolego kochany, (…) mogę ci tu wyrazić szczere moje powinszowanie z powodu dzieła, które godnością stylu i religijną prostotą winno zyskać świetne powodzenie.
Witold Lutosławski
Mała suita (1950) na kameralną obsadę, powstała na zamówienie Polskiego Radia. Lutosławski, za namową Grzegorza Fitelberga, opracował ten utwór na orkiestrę symfoniczną. W Małej suicie znajdziemy bogactwo folkloru Rzeszowszczyzny – podczas koncertu usłyszmy Piosenkę (trzecią część Suity), kantylenową melodię lasowiacką.
Interludium na orkiestrę (1989) kompozytor zadedykował Paulowi Sacherowi, dyrygentowi i mecenasowi sztuki. Utwór pomyślany został jako centralna część quasi-tryptyku, otwarcie którego miała stanowić Partita na skrzypce i orkiestrę, a zamknięcie – Łańcuch II. Kompozytor zaakceptował możliwość wykonania tych utworów jako trzech odrębnych kompozycji oraz jako cykl z własną dramaturgią. W obu odsłonach Interludium zachwyca.
Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę powstała w 1937 roku jako część Requiem, które miało być pracą dyplomową Witolda Lutosławskiego. Kompozytor szybko porzucił ten pomysł i z dwóch pozostałych fragmentów (Requiem Aeternam i Lacrimosa), czas wojny przetrwała tylko Lacrimosa. Brzmieniowo utwór wywołuje skojarzenia z późniejszą twórczością Szymanowskiego (Stabat Mater), można również dostrzec wpływy francuskie (Requiem Faurégo).
Wykonawcy:
Marco Guidarini – dyrygent
Mariusz Otto – kierownictwo Chóru
Magdalena Nowacka – sopran
Magdalena Wilczyńska-Goś – mezzosopran
Piotr Friebe – tenor
Damian Konieczek – bas
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
W programie:
Stanisław Moniuszko I Litania F-dur                                                             
Witold Lutosławski Mała suita na orkiestrę symfoniczną, cz. 3 Piosenka       
Stanisław Moniuszko II Litania F-dur                                                                                 
Witold Lutosławski Interludium na orkiestrę                                                
Stanisław Moniuszko III Litania e-moll                                                                                
Witold Lutosławski Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę                          
Stanisław Moniuszko IV Litania C-dur

 

  • Piątek, 12.05.2023, Kościół św. Andrzeja Apostoła w Komornikach, godz. 18:00

Moniuszko / Lutosławski
W ramach projektu Teatr Wielki gościnnie czyli Litanie ostrobramskie w Komornikach, Teatr Wielki otrzymał dofinansowanie Fundacji PZU.

Środa, 17.05.2023, Aula Uniwersytecka, godz. 19:00
Opera w Auli UAM
Recital Olgi Pasiecznik
Gabriel Chmura in memoriam
Olga Pasiecznik 19 grudnia 2020 podczas koncertu poświęconego Gabrielowi Chmurze tak wspominała Maestra: Był jednym z tych dyrygentów, o których można powiedzieć, że nie tylko zaszczytem Go znać, ale też miało się szczęście w ogóle takiego człowieka spotkać w życiu. Chyba w 2004 roku spotkaliśmy się w La Monnaie po spektaklu i od tego momentu upłynęło 16 lat fantastycznej muzycznej i ludzkiej przyjaźni.
Ze względu na te słowa i wspólną artystyczną wrażliwość nie mogło zabraknąć specjalnego recitalu Olgi Pasiecznik. 
Wykonawcy:
Olga Pasiecznik – sopran
Krzysztof Trzaskowski – fortepian
Janusz Olejniczak – fortepian
Jerzy Kisielewski – prowadzenie koncertu
W programie m.in.:
J. Haydn (sł. Pietro Metastasio) – Scena di Berenice Hob XXIVa:10                 
Sz. Laks – 5 pieśni z cyklu 8 ludowych pieśni żydowskich 
G. Chmura – 3 pieśni do słów Jamesa Joyce’a (1963)             
M. Ravel – Deux mélodies Hébraïques                         
C. Debussy (sł. Paul Bourget) – Romance                                                          
C. Debussy (sł. André Girod) – Fleur des blés                                                  
H. Duparc (sł. Jean Lahor) – Extase    
G. Chmura – Piece for piano
F. Chopin – Mazurki (wybrane)                                                          

 

  • Sobota, 20.05.2023, foyer I piętra Teatru Wielkiego w Poznaniu, godz. 19:00
     

Kameralny wieczór w operze
Recital Goshy Kowalinskiej i Piotra Kaliny z okazji Dnia Artysty Śpiewaka
„Kameralny wieczór w operze” tym razem w towarzystwie dwojga związanych od niedawna z Teatrem solistów. Gosha Kowalinska, poznanianka, która podbija sceny na całym świecie, w swoim repertuarze ma wspaniałe mezzosopranowe partie: Carmen, Santuzza, Mrs Quickly, Amneris, Lady Billows, Azucena. Oraz Piotr Kalina, krakowianin, który zadebiutował w Poznaniu partią Stefana w głośnej realizacji Strasznego dworu Ilarii Lanzino, śpiewał Rodolfa w koncertowym wykonaniu Cyganerii Pucciniego i Stacha w Moniuszkowskiej Jawnucie.
Choć Dzień Artysty Śpiewaka, z okazji którego odbywa się recital, nie jest oznaczony w większości kalendarzy, dla nas jest – obok urodzin patrona – najważniejszy. Zapraszamy na koncert i… do złożenia życzeń artystom. 

 

  • Wtorek, 23.05.2023, Filharmonia Berlińska, godz. 20:00

Paria Moniuszko
wykonanie koncertowe
Moniuszko wraca do Berlina. Operowe dzieło odkryte na nowo.
Paria – opera Stanisława Moniuszki – odkryta po latach, olśniewa. Dzieło nagrodzone w 2021 roku International Opera Award, dzieło zabrzmi w Filharmonii Berlińskiej.
Paria to opera o potrzebie wolności tkwiącej w każdym z nas. Poruszająca historia o wykluczeniu i sile uprzedzeń. Jam paria! – to jedno z najmocniejszych wyznań w twórczości Stanisława Moniuszki. Historia miłości łamiącej społeczne bariery po latach nabrała blasku pod kierownictwem muzycznym Gabriela Chmury, a obecnie rozkwitła pod batutą Jacka Kaspszyka. Koncertowa prezentacja w Filharmonii Berlińskiej odbędzie się tuż przed wydaniem płyty z nagraniem Parii, którą przygotuje wytwórnia Naxos.
W Filharmonii Berlińskiej usłyszymy Parię w znakomitym wokalnym wykonaniu. Wśród solistów Iwona Sobotka, znana z występów m.in. z sir Colinem Davisem, sir Simonem Rattle, Markiem Janowskim, Andrzejem Boreyko czy Massimem Zanettim. Partię Idamora zaśpiewa Dominik Sutowicz, którego berlińska publiczność oklaskiwała gorąco w 2019 roku podczas koncertowej prezentacji Halki. W partii Dżaresa wystąpi Stanislav Kuflyuk, z powodzeniem podbijający operowe sceny na całym świecie, ostatnio współpracujący z Bayerische Staastoper czy Wexford Opera Festival.
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Jacek Kaspszyk
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
Wykonawcy:
dyrygent: Jacek Kaspszyk
Idamor: Dominik Sutowicz
Neala: Iwona Sobotka
Dżares: Stanislav Kuflyuk
Ratef: Piotr Friebe
Akebar: Volodymyr Tyshkov
Kapłanka: Lucyna Białas
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Patronat honorowy:
Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Berlinie
Koncert dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Instytutu Adama Mickiewicza, z dotacji Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

  • Sobota, 27.05.2023, Państwowy Teatr Muzyczny w Kłajpedzie

 

BER – tryptyk baletowy
BER – energia współczesnego tańca. Jeden z najważniejszych spektakli baletowych ostatniego czasu, którego premierę online obejrzało przeszło 20 tysięcy widzów. Trzech choreografów, trzy wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest taniec. Poznaj genotyp współczesności.
B jak Bondara Robert – coraz bardziej znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą.
E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej choreografii o międzynarodowej renomie, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie.
R jak Rimeikis Martynas – najbardziej uznany choreograf młodego pokolenia na Litwie.
BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak sposób na wprowadzenie świeżego powiewu, dynamiki, energii, rytmu. Jak impuls do odnalezienia na nowo przyjemności płynącej z ruchu – zarówno dla twórców, jak i dla widzów.
TAKE ME WITH YOU
choreografia, scenografia i kostiumy – Robert Bondara
muzyka – utwory zespołu RADIOHEAD: Daydreaming (A Moon Shaped Pool, 2016), True Love Waits (I Might Be Wrong: Live Recordings, 2001), The Butcher (2011) Reckoner (In Rainbows, 2007), Staircase (Supercollider / Staircase, 2011) performed by Radiohead Licensed courtesy of XL Recordingds Ltd. 
reżyseria świateł – Maciej Igielski 
choreolog – Helena van Riemsdÿk
BLIND WORDS
choreografia i kostiumy – Martynas Rimeikis
muzyka – Steve Reich, Lawrence English, Meredith Monk
Steve Reich – Music for pieces of wood (LSO Percussion ensemble) – 11:41 
Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Universal Edition A.G.
Lawrence English – Watching it unfold z albumu A colour for autumn (2009) – 5:49
Meredith Monk – Environs 2 z albumu On behalf of nature – 0:56 oraz Volcano songs: duets: walking song (w wykonaniu Katie Geissinger) z albumu Volcano songs – 2:58
Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Boosey & Hawkes Music Publishers Ltd.
współtwórczyni kostiumów – Karolina Grzeszczuk 
reżyseria świateł – Maciej Igielski 
asystentka choreografa – Julija Stankevičiūtė
EPISODE 31
choreografia, dekoracje i projekcje – Alexander Ekman
przekaz choreograficzny – Fernando Morales Troya
kostiumy i charakteryzacja – Luke Simcock
reżyseria świateł – Nicole Pearce
muzyka – Mikael Karlsson Ane Brun, Erik Satie
fragmenty wierszy w wykonaniu Elinor Basescu
asystent reżysera świateł – Manuel de Silva
realizacja video: Karolina fender Noińska www.jajkofilm.com
Alexander Ekman jest reprezentowany przez Stepping Grounds Arts/Culture Management.
Projekt Episode 31 jest współorganizowany z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2020.







Czytaj również

Mobilny zuraw wynajem eriko
iPomagamy.pl
Na sygnale
Wiadomości z rynku pracy
Aktualności dla rolnika