Porady

Warto wiedzieć. Jak skutecznie się „odsubskrybować”?

Warto wiedzieć. Jak skutecznie się „odsubskrybować”?

Co łączy portal randkowy, serwis pomagający pisać CV, czy umożliwiający geolokalizację telefonu? Subskrypcja. Pozwala ona na korzystanie z wielu dostępnych online usług, opłacając je automatycznie na rok lub co miesiąc. Z doświadczenia Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że czasami o wiele łatwiej jest się na nią zdecydować, niż z niej zrezygnować.

Przez ostatnie trzy lata ECK zauważa systematyczny wzrost spraw określanych jako „pułapki subskrypcji”. W 2022 było ich 128, rok później 157, a już w 2024, aż 229. Warto zwrócić uwagę, że stronami umów często bywają małoletni użytkownicy. Szczególnie kiedy jedną z akceptowanych metod płatności jest karta kredytowa.

Istnieją firmy, które specjalizują się w rezygnacji z subskrypcji w imieniu swoich klientów, oczywiście za stosowną opłatą. Jeżeli jednak postąpimy zgodnie z poniższymi wskazówkami możemy umowę rozwiązać samodzielnie.

 

Jak skutecznie zrezygnować z subskrypcji?

Przedsiębiorca powinien określić, jak zrezygnować z umowy i od kiedy zaczyna biec termin wypowiedzenia. Jeżeli wyraźnych wskazówek, jak tego dokonać nie znajdziemy w regulaminie, czy w innym miejscu na stronie internetowej, należy samodzielnie sporządzić dokument uwzględniający nasze dane, datę oraz przejrzystą informację o chęci rezygnacji. I wysłać na dostępny na stronie adres e-mail lub/i adres stacjonarny.

Usunięcie konta użytkownika najczęściej nie powoduje usunięcia zobowiązania.

Jeżeli nie zrezygnujemy z subskrypcji w sposób skuteczny, to przedsiębiorca ma prawo do automatycznego przedłużania umowy. Wówczas opłaty miesięczne mogą być zdecydowanie wyższe niż początkowo np. w okresie próbnym.

Poniżej wzory wypowiedzenia umowy w języku polskim i angielskim.

 


WYPOWIEDZENIE UMOWY

Niniejszym wypowiadam umowę o płatne, automatycznie przedłużane członkostwo z ………….. zawartą w dniu…………. ze skutkiem na dzień ……… przy zachowaniu ………. okresu wypowiedzenia przewidzianego w treści regulaminu.

Dane:

  • Kraj korzystania z portalu: ………..

  • E-mail zarejestrowany na portalu: ………..

  • Nazwa użytkownika/Przydzielony numer: ………

Z poważaniem


TERMINATION OF THE PAID MEMBERSHIP CONTRACT

I hereby terminate the contract for paid membership concluded with ………. on ……………… with effect from…… with ………….-day notice period provided for in the regulations.

Specification:

  • Site access country: ……………

  • E-mail registered on the site: ………………..

  • User name/Assigned number: …………….

Yours faithfully,


 

Co z prawem do odstąpienia w ciągu 14 dni?

Jak najbardziej nam przysługuje. Pamiętajmy jednak że, skorzystanie z prawa odstąpienia od umowy, będzie oznaczało konieczność zapłaty za świadczenia spełnione do tego momentu.

UWAGA! Często nie są to firmy z Polski.

Choć dany portal jest prowadzony w języku polskim, zdarza się, że umowę zawieramy z podmiotem zagranicznym. Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK, bezpłatnie i polubownie pomaga konsumentom w rozwiązaniu ich transgranicznych sporów z przedsiębiorcami z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii. Zgłoś się po pomoc lub poradę: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.


Źródło: konsument.gov.pl




Czytaj również

iWlkp.pl reklamy
WALBET

iWlkp.pl reklamy
Mobilny zuraw wynajem eriko

iWlkp.pl reklamy
LAGWOOD2

iWlkp.pl reklamy
PIOTROWSCY - MAXSERWIS KROTOSZYN